I'm back och jag går till attack!

Jag måste nog nästan (NÄSTAN!) säga att en av höjdpunkterna på min resa var när vi besökte FN:s huvudkontor i New York och såg en massa tavlor på väggarna som beskrev de mänskliga rättigheterna. Den här tyckte jag var extra söt, passande och underbar just därför att jag ganska precis innan hade fått reda på att Sveriges politiker röstat bort just denna mänskliga rättighet:



När jag dessutom hittar en tidning på golvet på tunnelbanan och läser lite snabbt rubriken medans jag går förbi. Vänta, det stog någonting om "Swedes"... Jag plockar upp tidningen och läser: "Swedes protest e-mail tapping law" och världens härligaste, men också världens hemskaste, känsla går genom kroppen. Dom protesterar. Medier i USA uppmärksammar det. Härliga känslor. Sverige bryter mot mänskliga rättigheter. Jag blir mörkrädd.

"[...] Google have called the law [...] the most far-reaching eavesdropping plan in Europe[...]" (New York Metro)

Samtidigt som jag känner oerhört starkt i den här frågan får jag lite dåligt samvete. Här sitter vi och klagar på att bli avlyssnade. I Darfur pågår ett folkmord. Något som världen sa aldrig skulle hända igen efter förintelsen. Savedarfur.org för mer information.

/Julio

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0