Borde man skämmas?

Oj, vad jag känner mig efter nu! Fick en invite till gruppen FRA-Lagen (internetavlyssning) är en sjuk dum idé! och tänkte något i stil med: Haha, vilka retards, kommer ni på det nu, ett år för sent? Sen började jag söka runt på nätet. Jag hittade absolut ingenting hos DN, SvD eller andra "pålitliga" källor. Massor av blogginlägg däremot. Tydligen är det så att omröstningen om lagförslaget är den 17e juni.

Så, eftersom "gammelmedierna" verkar vägra att raportera något om det här får jag väl hoppa på bloggtåget och skriva om det också!

Vill vi ha ett storebrorssamhälle? Nja, inte min högsta dröm iallafall. Många kommer och säger att det spelar ju ingen roll så länge man inte har något att dölja, men det här handlar inte om vem som är kriminell och vem som är hederlig, det här handlar om grundstenar i en demokrati och om mänsliga rättigheter.

Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens, ej heller angrepp på heder och anseende. Envar har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden eller angrepp.

Detta kommer ur FNs förklaring av de mänskliga rättigheterna och jag tycker att det räcker som argument för att dissa lagförslaget som ger FRA möjlighet att avlyssna all kabelburen kommunikation som går över Sveriges gränser (i princip all internet- och telefonkommunikation korsar Sveriges gränser på ett eller annat sätt).

En annan sak som bör uppmärksammas är att FRA har sysslat med den här formen av avlyssning i flera år och Anders Wik, föredetta överdirektör vid FRA, har kommenterat lagförslaget genom att säga att "uppgiften (avlyssning) har funnits tidigare, men på det här sättet blir det lagligt". Jo, men juste, jag vill ju ge en kriminell verksamhet rätten att lyssna på och lagra allt jag kommunicerar. Så är det.



Jag är inte bitter. Jag gillar storebror.

/Lillasyster Julia

Kommentarer
Postat av: Nevnarien

haha nej men fy! haha!

Det var riktigt hemskt! Hoppas de sluta bättre :)

2008-06-13 @ 21:24:32
URL: http://nevnarien.se/
Postat av: Shanie

åh vad jag älskar när du blir politisk julia! :)

2008-06-28 @ 22:19:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0